wtorek, 26 lutego 2013

Łosoś dla Birgitty

Dwa lata temu z maluśkim haczykiem, w grudniu '11, przekazałam Wam swój przepis na łososia, robionego już w kraju. Czas w końcu spełnić obietnicę i wstawić przepis na swojego pierwszego w życiu łososia, co czynię. Który lepszy, tu jest problem. Zaiste, to tak samo jak z utratą dziewictwa, jednemu zapada w pamięci ten pierwszy raz inny pragnie jak najszybciej zapomnieć. W tym przypadku raczej nie mam się czego wstydzić, tak wizualnie jak i smakowo, a Pani Domu obdarowana moim „wyczynem kulinarnym” była zachwycona. Nieskromnie powiem, mnie też moje oko i kubki smakowe dały „5”, szóstki nie dostałem, by mi nie odbiło,... hmhm ... może to i lepiej.

Składniki.
* 1,5 kg łososia (duży filet);
* 10 dag marchwi;
* 10 dag korzenia pasternaku;
* 5-10 dag cebuli;
* 30 dag pieczarek;
* 10 dag masła (bardzo mocno schłodzonego!);
* 1 owoc papryki;
* 1 por (odcinek )wielkości 10-15 cm;
* 1 limonka;
* 150 ml śmietany do zup/sosów;
sól, pieprz czarny mielony, tymianek, czosnek granulowany;
* 10-12 małych ziemniaków;
oraz odpowiedniej wielkości naczynie do zapiekania.
Wykonanie.
Ziemniaki ugotuj na ¾ ( czyli nie dogotuj) w mundurkach, obierz, przekrój na połówki.
Łososia podziel w poprzek na porcje/płaty grubości 2,5-3,0 cm, skrop sokiem z limonki, posyp lekko solą, pieprzem i tymiankiem (ilość niezbyt dużo).
UWAGA:Uwzględnij jeszcze ilości przypraw dodanych do śmietany(!). Marchew i pasternak pokrój w cienkie (do 1mm) plasterki, rozłóż na dnie naczynia do zapiekania.
Pieczarki pokrój w plasterki 1-2 mm, ilości wymieszaj z pokrojoną w piórka papryką i rozłóż równomiernie cienką warstwą na marchewce i pasternaku.
Cebulę pokrój w 2 mm plastry i poprzekładaj nią filety dodając plasterki masła (dlatego w składnikach podałem żeby dobrze schłodzić), które następnie ułóż lekko ukośnie na sporządzonym z jarzyn „podkładzie”, w formie do zapiekania. Pozostałe pieczarki wymieszaj z porem pokrojonym w dość grube półplasterki, i posyp po wierzchu całość.
Polej wszystko śmietaną z dodatkiem soli, pieprzu i tymianku, całość obłóż połówkami ziemniaków.
Przykryj folią, zapiekaj ok 30 min w temp. 180º C, zdejmij folię i zapiekaj jeszcze ok 10 min, do zbrązowienia ziemniaków.
 
Smacznego.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz