środa, 3 sierpnia 2011

Grzybowa potrawka jesienna

Jesień już niedługo, sezon grzybowy już gdzie nie gdzie się zaczął, a mnie pozostał na razie tylko apetyt na nowe zbiory i ten przepis, nie nowy, nieco stary  " ale jary".

Składniki


* 0,5 kg świeżych grzybów leśnych (kapelusze, a nóżki ususz ; ¹)
*
0,4 kg kiełbasy szynkowej ( może być inna grubo mielona);
*
0,3 kg cebuli;
*
5-10 dag margaryny;
*
ok 200 g koncentratu pomidorowego (mały słoiczek);
*
20-30 pomidorków koktajlowych;
*
100 ml śmietany; ²)
*
2 łyżki niezbyt czubate, mąki kukurydzianej;
*
5 liści laurowych;
*
4 ziarna jałowca;
*
20-30 ziaren pieprzu (zielony lub czarny)świeżo zmielonego;
* 2 kostki bulionu warzywnego;
*
ok 0,5 l wody; ³)
*
 po ok1/5łyżeczki ziół przyprawowych: tymianku,cząbru;
* sól...niekoniecznie!!                
¹
) suszone ogonki po zmieleniu (mączka grzybowa) to wspaniały dodatek do sosów, zup;
²
) zrobiłem ze śmietaną ale część robiłem bez śmietany, też smaczny;
³
) rzecz w tym by nie zrobić wodnistego sosu, dlatego wody jak najmniej.
Wykonanie 
Kiełbasę pokrój w jak najcieńsze półplasterki, obsmaż na lekki brąz, łyżką cedzakową zdejmuj do garnka z wodą i wrzuconymi liśćmi laurowymi i całymi ziarnami jałowca.
Oczywiście garnek już stoi na "lekkim ogniu".
Na pozostały tłuszcz wrzuć pokrojoną w piórka cebulę, obsmaż również na lekki brąz i również łyżką cedzakową zdejmuj do garnka.
 Teraz, na tym samym tłuszczu, obsmaż porządnie wypłukane pod bieżąca wodą(!!) i pokrojone w grubą (nawet 2 cm) kostkę, grzyby, na dość intensywnym ogniu, możesz dodać resztę tłuszczu.
Dobre obsmażenie (należy często mieszać!!), powoduje krótszą obróbkę duszenia całej potrawy, czyli ...opłaca się. Polecam jak największą patelnię z teflonem.
 Po obsmażeniu wrzuć już całość do garnka uzupełnij wodą z "opłukania" patelni po smażeniu grzybów.
 Wsyp zioła przyprawowe. 
 Dodaj koncentrat i pokruszone kostki bulionu warzywnego (można rozpuścić w jak najmniejszej ilości wrzątku) oraz pieprz.
 Pomidorki przekrojone na pół i pozbawione ziaren nasion pod silnym strumieniem wody dodaj do garnka.
 Śmietanę z 100 ml wody i mąką kukurydzianą dobrze wymieszaj, wlej do garnka.
Zagotuj, zmniejsz płomień potrzymaj na małym ogniu jeszcze ok 5 minut.
Jeśli za mało soli, możesz dodać. Ja juz nie dodawałem.

Dopraw wg własnego upodobania.
Smacznego.
Czas przygotowania poniżej 1 godz. (Nie licząc zbierania grzybów).
Podałem z białym pieczywem, kaszy ani ryżu akurat w domu nie miałem, a ziemniaki do tego jakoś mi nie pasowały.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz