czwartek, 26 kwietnia 2012

Pokusa Janssona (szw. Janssons frestelse )

 Podczas pobytu w Szwecji, Pani Domu uraczyła mnie kilkoma narodowymi potrawami. Jedną z nich już podałem, łącznie z dokładnym i wiernym opisem, dziś druga z kilku potraw.
 Niestety, fotorelacji nie będzie, po prostu sporządzona została pod naszą męską nieobecność, wypadu na ryby.
 Muszę przyznać, że zasiadałem do stołu z nieco mieszanym uczuciem, ze względu na (jak dla mnie) dziwny skład, ale skończyło się na tym, że całość znikła z naczynia , w większej części za moją przyczyną i to wcale nie z winy piwa, którego wypiłem tylko jeden kufelek. Po raz kolejny stwierdziłem wówczas, że kuchnia szwedzka nie jest wcale dziwaczna, a przynajmniej nie bardziej niż nasza i jednakowo smaczna, ba, jest wprost pyszna.

 Składniki. 
( na solidne 4 porcje)
*
2 duże cebule;
*
1 kg ziemniaków;
*
2 pudełeczka (ansjovisfileer) anchois;¹)
* 200 ml ś
mietany;
* 100 ml mleka;
*
2 łyżki tartej bułki;
*
2 łyżki masła.
               ----------------------------
¹) – zamiennie można sardynki, ale czy to będzie to samo, nie wiem, anchois ma ten specyficzny smak.

Wykonanie.
Wysmaruj formę lekko masłem, obsyp lekko tartą bułką.
Pokrojoną w cienkie plasterki cebulę podsmaż ok 10 minut.
Ziemniaki pokrój w słupki.(mniej więcej na grubość prawie czterech złożonych zapałek).
Wymieszaj podsmażoną i wystudzona nieco cebulę, anchois (pokrojone na małe kawałeczki) i z  ziemniakami, i włóż do wysmarowanej formy do zapiekania.
Uwaga: dolną warstwę i górną stanowią ziemniaki; anchois z cebulą i częścią ziemniaków warstwę środkową.
Połową odmierzonej porcji śmietany i mleka z domieszką 3 łyżeczek sosu z puszek anchois, polej całość, na wierzchu rozłóż masło.
Posyp tartą bułką i zapiekaj ok. 30 minut w temperaturze 220
°C.(z termo-obiegiem).
Następnie resztę zmieszanego mleka ze śmietaną polej zapiekankę dookoła, jak najbliżej brzegu formy.
Wstaw zapiekankę jeszcze na 15-20 minut, zapiekaj do uzyskania złocisto-brązowej powierzchni.
Najlepszym dodatkiem ... piwo.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz